Dream Aquarium

Friday 23 June 2023

 




ULAM RAJA (COSMOS CAUDATUS)

Ulam raja, juga dikenali sebagai Cosmos caudatus, adalah tumbuhan herba yang tergolong dalam keluarga Asteraceae. Ia asalnya dari Asia Tenggara dan biasa dijumpai di negara seperti Malaysia, Indonesia, dan Thailand. Ulam raja banyak ditanam kerana daunnya yang boleh dimakan, digunakan dalam masakan tradisional sebagai bahan salad atau dimasak sebagai sayur.

Daun ulam raja biasanya berwarna hijau gelap dan mempunyai bentuk yang panjang dengan tepi bergerigi. Daun-daun ini tumbuh dalam corak roset dan tumbuhan ini boleh mencapai ketinggian sehingga 1.5 meter. Ulam raja mempunyai rasa sedikit pahit, seperti rucola, dan biasanya dimakan mentah dalam salad atau disapu ringan atau dikacau goreng.

Dalam masakan tradisional Melayu, ulam raja dianggap sebagai bahan berharga kerana pelbagai manfaat kesihatan yang dimiliki. Ia dipercayai mempunyai sifat antioksidan dan kaya dengan vitamin, mineral, dan fitokimia. Daun-daunnya sering digunakan dalam hidangan ulam, salad tradisional Melayu yang terdiri daripada pelbagai sayuran mentah dan herba yang disajikan dengan sos pedas yang dipanggil sambal.

Ulam raja juga digunakan dalam perubatan tradisional kerana potensi sifat perubatannya. Ia telah digunakan secara tradisional untuk merawat pelbagai masalah seperti keradangan, demam, dan masalah pencernaan. Walau bagaimanapun, penting untuk diingatkan bahawa penyelidikan saintifik mengenai manfaat perubatan ulam raja masih terhad, dan disyorkan untuk mendapatkan nasihat daripada profesional kesihatan sebelum menggunakannya untuk tujuan terapeutik.

Secara keseluruhan, ulam raja adalah tumbuhan herba yang popular di Asia Tenggara, dihargai kerana kegunaan kuliner dan potensi manfaat kesihatan.


No comments:

Post a Comment